Wessanen verwacht dat zijn Amerikaanse dochterbedrijf ABC over heel 2013 rode cijfers schrijft omdat de markt voor voorgemixte drankjes maar niet aantrekt. Dat maakte het voedingsmiddelenbedrijf woensdag bekend. ABC leed over de eerste helft van het jaar al een operationeel verlies van 1,4 miljoen dollar. Dat loopt naar verwachting op tot 5 à 10 miljoen dollar over het hele jaar.
Wessanen meldt dat de aanhoudende krimp van de markt voor zogeheten ‘frozen pouches’ heeft geleid tot onder meer afschrijvingen op de voorraden bij ABC. De omvang van de markt, zowel in waarde als volume, is met 20 procent geslonken. ,,We hebben onmiddellijk stappen gezet om de winstgevendheid te verbeteren en we houden het businessmodel van ABC tegen het licht”, aldus Wessanen. De maatregelen moeten ertoe leiden dat ABC in 2014 weer winstgevend is.
Wessanen als geheel boekte in het tweede kwartaal van 2013 een operationele winst van 4,8 miljoen euro. Dat is een stuk minder dan de winst van 6,2 miljoen euro die een jaar eerder werd behaald.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl